Search
Close this search box.

Ons verhaal

Introductie

New Habit is het eerste Utrechtse kledingmerk dat honderd procent eerlijke streetwear wil maken. En dat door alleen maar in te kopen wat gegarandeerd OK geproduceerd is en waarvoor een normale prijs is betaald. Dat is belangrijk; in Nederland is nog veel te weinig aandacht voor de voortdurende misstanden in de kledingindustrie.  

Duurzaam inkopen en bewust leven is doorgedrongen in de wereld van onder meer voedsel, maar nog veel te weinig in de wereld van de fashion. En al helemaal niet in de wereld van de streetwear. Een jaar lang heeft New Habit kleinschalig en zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven proefgedraaid als kledingmerk, en wel onder de naam ‘Ethics’. Toen de kinderziekten eruit waren in de bedrijfsvoering besloot initiatiefnemer Roald Schaap samen met een creatief team om zich heen New Habit te lanceren.

De initiatiefnemer 

Initiatiefnemer Roald Schaap (1980) is ontwerper en in zijn eigen woorden ‘activistisch ondernemer’. Hij houdt kantoor in de Janskerk in Utrechtse centrum. Samen met een creatief team is hij de initiatiefnemer van New Habit. De Utrechter, die heeft gestudeerd aan de Kunstacademie in Utrecht, is thuis in graphic design en ontwerpt naast campagnes ook websites voor primair non-profits organisaties en sociale ondernemingen.  

“Ik liep al jaren rond met het idee om een eigen streetwearmerk te starten”, aldus Roald. “Ik hou van design en van maatschappelijk betrokken ondernemen. Daarnaast ben ik gefascineerd door de opkomende groei van streetwear. Ik kon niet meer om de start van New Habit heen”, zegt Roald lachend. 

“Zie me niet als modeontwerper. ik wil misstanden aankaarten, ik ben een activist. In mijn ideale wereld is elk stuk kleding een mini-protest. Die houding is de basis voor New Habit.” 

Er is in de jongerencultuur een groeiende bewustzijn op eerlijke lonen en duurzaamheid EN tegelijkertijd vertaald zich dat bij kleding nog niet in bewust koop gedrag. Daar zit een discrepantie. En volgens mij ligt dat aan het beperkte aanbod en beperkte diversiteit van eerlijke kleding. Ecologische kledingmerken zijn vaak gericht op wat meer mainstream fashion liefhebbers. Onder kledingmerken die zich richten op streetwear is er weinig bewustzijn over bijvoorbeeld mensenrechten, terwijl juist streetwear in de basis gaat over hoe je vanuit straatcultuur en ook arbeidersklasse voor een beter leefklimaat vecht, met zelfs impact tot in grote fashion huizen; het grootste gedeelte streetwear komt nog uit gebieden met slechte arbeidsomstandigheden van de makers van de kleding. “Dat moet anders. New Habit, de naam zegt het al, gaat daar de eerste aanzet toe geven, te beginnen met Utrecht. Deze nieuwe kledinglijn wil Utrechters laten nadenken over hoe we met kleine gewoonten verandering kunnen brengen – en vervolgens de rest van Nederland.”

 

De industrie

Op 24 april 2013 stortte in een plaats in Bangladesh een textielfabriek van acht verdiepingen in. Daarbij kwamen 1.134 mensen om het leven en raakten ongeveer 2500 mensen gewond. Ineens schrok de hele wereld wakker en was er aandacht voor de arbeidsomstandigheden van textielmakers in Azië. 

Een paar dagen later, op 1 mei 2013,  werd het zogeheten Bangladesh-akkoord gesloten. Daarin staan afspraken over controle op de veiligheid van de textielfabrieken in het land. Honderden kleine en grote kledingbedrijven tekenden het akkoord. De uitvoering van de afspraken van het Bangladesh-akkoord loopt echter achter. Veel bedrijven hebben wel ondertekend maar hebben geen stappen gezet om de feitelijke arbeidsomstandigheden van hun medewerkers te veranderen. 

Ondertussen laten bekende modemerken die in Europa in de winkels liggen hun kleding doodleuk daar maken, zonder kritische vragen te stellen. 

“Kortom, zo worden we dus keihard genaaid als consument”, vindt Roald. “Voor de bühne wordt even wat afgekondigd dat ze gaan verduurzamen, maar over lonen en werkomstandigheden wordt nauwelijks gepraat en zo verandert de feitelijke situatie niet. Ik wil dat deze dynamiek stopt.”

Het probleem speelt niet alleen in Bangladesh. Ook in Pakistan spelen schrijnende toestanden in textielfabrieken. 

In 2012 vloog daar een textielfabriek in brand waarbij 250 mensen om het leven kwamen. 

Een vakbondsleider uit Pakistan, Nasir Mansoor, zei er in oktober 2021 over: “We horen regelmatig over fabrieksbranden. Negen jaar na de tragedie bij Ali Enterprises is er niets gedaan om ervoor te zorgen dat fabrieken in Pakistan veiliger worden. Dit betekent dat de arbeiders die producten naaien voor bedrijven als Ikea, Gap en Asda nog steeds elke dag het risico lopen om tijdens een brand vast te komen te zitten”. 

De Nederlandse organisatie Schone Klerencampagne, die zich inzet voor meer bewustzijn rondom textielaankopen, bevestigt dat er nog te weinig gedaan wordt om de belangen van de werkers veilig te stellen.

Doe je mee?

 

NEW HABIT is een start-up in ethical clothing waar de designs de functie hebben om verandering in de wereld in gang te zetten.

Doe je mee? Er ligt een betere wereld voor ons te wachten in de toekomst en vandaag kunnen we er al naartoe bewegen.

Door onze kleine stapjes als consument, door eerlijke kleding te dragen waarbij de maker van je kleding goed betaald wordt en goede werkomstandigheden heeft, bieden we hoop.

We ontwerpen kleding voor een betere wereld, met hoopvolle designs voor een hoopvolle generatie die oog heeft voor de planeet, mensen en eerlijke profit.

Gooi geen kleding weg, koop niet elk seizoen nieuwe kleding, ook niet de kleding van New Habit. Geef het door. Want New Habit is gemaakt van kwalitatieve zware stoffen die lang mee gaan en zich niets aantrekken van fast fashion!

Voor de productie van onze kleding leggen we geen grote voorraad aan, die we dan weer in de SALE moeten zien kwijt te raken of uiteindelijk vernietigd moet worden. We maken alleen de kleding die jij koopt!
Daarom kan het heel even duren voordat je je pakketje in huis hebt. Maar binnen 10 dagen kun jij genieten van onze slow fashion. Doe jij mee in deze prachtige oefening in geduld?

New Habit wordt gemaakt van ecologisch katoen en voor onze sweaters gebruiken we naast deze ecologische katoen ook nog 15% gerecycled polyester.
We gebruiken geen giftige inkten bij het kleuren van de kleding of bij het bedrukken van de ontwerpen. Zo worden de makers niet ziek en de natuur blijft schoon.

New Habit, designed for change!

new habit - teecycle

new habit - Sfeerfoto 21 Bewerkt
Video afspelen

Waarin zijn we anders?

Eerlijke lonen voor de makers van de kleding

Duurzame kleding waarbij de natuur niet uitgeput wordt

Geen gebruik van giftstoffen bij het kleuren van de stoffen

Niet elk jaar 12 seizoenen, maar een collectie die jaren meegaat

Geen onnodige voorraad die vernietigd wordt of in sales verkocht moet worden.

We maken alleen de kleding die jij bestelt. Hierdoor duurt een bestelling iets langer, maar gaat onze planeet met al haar mooie mensen ook langer mee.

Openingstijden

Maandag:9:00 – 17:00
Dinsdag:9:00 – 17:00
Woensdag:9:00 – 17:00
Donderdag:9:00 – 17:00
Vrijdag:op afspraak
Zaterdag:op afspraak
Zondag:gesloten

Adres

NEW HABIT
Janskerkhof 28
3512BN Utrecht
030 – 23 78 131
info@newhabit.nl

Vacature

Stageaire
Lijkt het je leuk om als stageair (fashion, design of webdesign) actief betrokken te raken bij New Habit? Mail ons dan op career@newhabit.nl

Mijn Winkelwagen
Sluiten Wishlist
Dichtbij Recent bekeken
Categorieën

KENNISMAKINGSKORTING

€ 5,- korting

Zodat jij ook kunt kennismaken met onze hoge kwaliteit, biologische, fairwear kleding